۱۳۹۳ تیر ۷, شنبه

دو تا پنج سال زندان برای جلوگیری از بارداری




نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب جزئیات آن همه موارد در پیوند با سقط جنین، عقیم سازی، وازکتومی، توبکتومی و هرگونه تبلیغات برای جلوگیری از بارداری و کاهش فرزندآوری ممنوع می شود و متحلفین بنا به ماده 624 قانون مجازات اسلامی به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد. اشخاص حقوقی نیز که هرگونه تبلیغی در خصوص جلوگیری از زاد و ولد کنند به دو تا پنج سال زندانی محکوم می شوند.

این جزئیات در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی و در بررسی طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت در این مجلس، مطرح گردید. 
مخالفان و موافقان این طرح بحث هائی را برانگیخت چرا که به گفته مخالفان نکات مختلف آن ناروشن است از جمله این که روشن نیست این مجازات ها شامل چه کسانی می شود؟ پزشگ، زن ویا مرد ؟ 
محالفان عقیم سازی آن را جز در موارد خاص حرام می دانند. از جمله آنها علی مطهری، نماینده مردم تهران است که گفت چنانچه عقیم کردن زن و یا مرد بازگشت ناپذیر باشد، حرام است. 
نماینده مردم تهران بابیان اینکه در سال 68 نرخ باروری کشور 6 بود، گفت: قرار بود با برنامه تنظیم خانواده به نرخ 4 برسیم که در سال 72 ما به این نرخ رسیدیم. منتها از سال 72 به بعد از این موضوع غفلت شد و الان نرخ باروری در کشور به 1.6 درصد رسیده است که پایین‌تر از استاندارد جهانی است. یعنی کمتر از 2.1 خط قرمز است و جمعیت کشور به سوی پیر شدن می رود. 
نمایندگان مجلس با 162 رای موافق، 11 رای مخالف از مجموع 205 نماینده‌ی حاضر به دو فوریتی شدن طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور رای دادند و آن را به کمیسیون بهداشت ارجاع کردند.
در پایان پس از بحث های مفصل و علی رغم مخالفت دولت این طرح با 106 رای موافق 72 رای مخالف و هشت رای ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.
کمیسیون بهداشت همچنین نام این طرح را به طرح محدود سازی روش های جلوگیری از بارداری تغییر داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر