روزانه یک قتل خانوادگی در کشور اتفاق می‌افتد. قتلهای خانوادگی درحالی ۳۰ درصد کل قتل‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که در بسیاری از پرونده‌ها قاتلان به دلیل مسائل ناموسی، خیانت و اختلافات مالی مرتکب قتل شده‌اند و در بیش از ۹۰ درصد این جنایت‌ها از چاقو به عنوان آلت قتل استفاده شده است. دراین میان، مصرف شیشه و توهمات ناشی از آن در وقوع همسرکشی که بیشتر قربانیان آن زنان بوده‌اند نقش مهمی داشته است.
به گزارش هرانا به نقل از مهر؛ قتل‌های خانوادگی ۳۰ درصد قتل‌های کشور را به خود اختصاص داده است. این جنایت‌ها در دسته بندی قتل‌های کشور بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است. این جنایت‌ها هر روز تکرار می‌شوند و انگیزه در وقوع آن‌ها متفاوت است. بیشتر قربانیان زنان هستند و مهم‌ترین آلت قتاله در آن کارد آشپزخانه است.
قاتلان خانوادگی پس از قتل از کرده خود ابراز پشیمانی می‌کنند اما دیگر دیر است و آن‌ها در تصمیم لحظه‌ای دست به این جنایت زده‌اند. کافیست سری به دادگاه کیفری بزنید تا با قاتلانی رو به رو شوید که با پابند و دستبند در انتظار محاکمه هستند. این قاتلان به اتهام قتل اعضای خانواده‌شان دستگیر شده‌اند و اغلب آن‌ها همسرکش هستند. سال‌ها قبل قاتلان خانوادگی مردان خانواده بودند اما حالا زنان هم به این دسته از قاتلان اضافه شده‌اند.
زن جوان وقتی مقابل افسر پلیس نشست، لب به اعتراف گشود. من شوهرم را کشتم چون حقش بود. او باید کشته می‌شد. سه سال با او زندگی کردم اما یک روز خوش نداشتم. این اواخر هم متوجه شدم که با زنان و دختران دیگر هم در ارتباط است. از او خواستم تا مرا طلاق بدهد اما قبول نکرد. به همین خاطر تصمیم به قتل گرفتم و او را با سم سیانور کشتم. حالا هم از کار خود پشیمان نیستم. اما کاش طلاقم می‌داد تا حالا زنده بود.
سرهنگ هادی مصطفایی، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی در این باره به خبرنگار مهر می‌گوید: ۳۰ درصد قتل‌های کشور را قتل‌های خانوادگی تشکیل می‌دهند که بیشترین قتل‌ها مربوط به همسرکشی است. البته در همسرکشی هم مردان بیش از زنان دست به جنایت می‌زنند.
قاضی نورالله عزیزمحمدی رئیس شعبه ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران نیز بر این موضوع تاکید دارد و معتقد است؛ زنان کمتر از مردان مرتکب قتل همسران خود می‌شوند و در صورت ارتکاب قتل کمتر خودشان مرتکب قتل می‌شوند و بیشتر با کمک شخص سوم شوهران خود را می‌کشند.
وی ادامه می‌دهد: مردان در اثر عصبانیت لحظه‌ای مرتکب قتل می‌شوند اما زنان با برنامه ریزی دست به قتل می‌زنند و در اغلب قتل‌ها ابتدا همسران خود را بیهوش می‌کنند. زنان معتقدند اگر همسرانشان به آن‌ها اجازه می‌دادند که طلاق بگیرند هیچگاه دست به جنایت نمی‌زدند.