۱۳۹۲ بهمن ۱۹, شنبه

** به امید حذف کامل ناقص سازی زنان در جهان و بخصوص در ایران **


شاید باورش سخت باشد اما بریدن آلت جنسی زنان هنوز در برخی از نقاط ایران وجود دارد و هر بار قربانیانی از میان کودکان می گیرد. در سالهای اخیر رایحه مظفریان، کارشناس ارشد جمعیت و توسعه دانشگاه شیراز طی تحقیقی این موضوع را نشان داد. به عنوان مثال در بندر کنگ از دویست نفر زنی که مورد آزمایش قرار گرفتند 70 درصد آنها ختنه شده بودند.

شهرزاد نیوز گزارشی منتشر کرده که نشان می دهد در حدود 140 میلیون دختر و زن در سراسر دنیا دچار عواقب ناقص‌سازی جنسی هستند که اکثرا بین دختران، از سنین نوزادی تا 15 سالگی انجام می‌شود. 

یونیسف به آمار منتشره در سال گذشته در اولین گزارش خود اشاره می‌کند که داده‌های 29 کشور آفریقایی را که در آن‌ها ناقص سازی جنسی رایج است، خلاصه و تجزیه و تحلیل می‌کند. هجده کشور در آفریقای غربی و مرکزی قرار دارند. در سال 2012 مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای تصویب کرد که خواستار تلاش بیش‌تر برای پایان بخشیدن به این رسم بود. 

ناقص‌سازی جنسی، در سراسر جهان نقض حقوق بشر دختران و زنان شناخته شده است، و می‌تواند منجر به خونریزی شدید و بیماری‌های مربوط به مجاری ادرار گردد. هم‌چنین ممکن است منجر به کیست، عفونت، ناباروری و زایمان سخت شود. 


اما ختنه زنان چیست؟ 

بریدن آلت تناسلی زنان یا ختنه زنان یا ناقص‌سازی جنسی زنان یا مثله کردن جنسی زنان بر اساس تقسیم بندی سازمان بهداشت جهانی به یکی از چهار عمل زیر اشاره دارد: 

مثله کردن آلت تناسلی زنان از نوع اول شامل برداشتن جزئی یا کلی کلیتوریس و/یا غلفه‌است (کلیتوریدکتومی) 

نوع دوم شامل برداشتن جزئی یا کلی کلیتوریس و لبهای کوچک فرج با/بدون بریدن لبهای بزرگ فرج 

نوع سوم شامل تنگ کردن مجرای مهبل با ایجاد یک مهر و موم پوششی با قطع کردن و تغییر مکان دادن لب‌های کوچک فرج و/یا لب‌های بزرگ فرج، با یا بدون برش کلیتوریس، و 

نوع چهارم شامل هرگونه عمل خطرناک دیگر بر روی آلت تناسلی زنان به مقصودی غیر پزشکی مانند: سوراخ کردن، سوزن زدن، شکافتن و غیره می‌باشد.

بریدن آلت تناسلی زنان به صورت سنتی در بیش از ۳۰ کشور جهان انجام می‌شود که بیشتر آنها آفریقایی هستند. این عمل بر روی بسیاری از زنان مهاجر آفریقای‌تبار ساکن در اروپا و آمریکای شمالی، انجام شده است.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر