۱۳۹۲ بهمن ۳۰, چهارشنبه

"مدلینگ" با ضوابط شرعی و مقررات اسلامی !!!




رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به استفتاء "کارگروه ساماندهی مد و لباس" فعالیت در زمینه مدلینگ اسلامی و حتی مانکن‌هایی که لباس‌های اسلامی بر تن می‌کنند را مجاز دانسته است. این کارگروه که زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است از آیت‌الله خامنه‌ای پرسیده: "آیا فعالیت کاری آقایان و بانوانی که در راستای ترویج پوشش‌های مناسب و مورد تأیید اسلامی فعالیت تبلیغاتی انجام می‌دهند یعنی عکس و تصویر ایشان در جراید یا رسانه‌های مورد تأیید منتشر می‌گردد و یا دیگران لباس پوشیده شده توسط ایشان را می‌بینند، از لحاظ شرعی ایراد دارد؟" پاسخ رهبر از این قرار است: "با حفظ پوشش کامل و حریم ضوابط شرعی و مقررات اسلامی، مانعی ندارد."
کارگروه ساماندهی مد و لباس پیش از این هم کوشیده بود با استناد به نظرات رهبر جمهوری اسلامی، در زمینه تهیه و ترویج مد اسلامی فعال باشد و نمایشگاه‌هایی هم برگزار کرده است. در فراخوان نمایشگاه سال گذشته بنیاد ملی مد و لباس اسلامی هم سخنی از آیت‌الله خامنه‌ای ذکر شده بود: " بنده با مد خیلی موافقم. جزء آدم‌هایی هستم که به مد گرایش دارم اما مدی که از داخل جوشیده باشد. چون مد یعنی ابتکار و نو آوری نه چیزی که از بیرون بیاید. مد آرایش مو و لباس و حرف زدن ما، همه‌اش دارد از بیرون می‌آید."
پیش از این هم در استفتاء دیگری از آیت الله خامنه ای درباره حکم خرید و فروش و نگهدارى مجلاّت لباس‌هاى زنانه که عکس "زنان اجنبى" در آنها وجود دارد و براى انتخاب لباس بکار می رود، پرسیده شده و او پاسخ داده بود: "مجرّد وجود عکس‏هاى زنان اجنبى در این مجلاّت مانع جواز خرید و فروش و بهره ‏بردارى از آنها براى انتخاب لباس نیست مگر آنکه عکس‏ها، به گونه‏ اى باشد که موجب مفسده شود."
آیت‌الله خامنه‌ای تاکنون چندین بار به مقوله مد ورود کرده و خواستار تهیه مد اسلامی-ایرانی شده است. او از جمله گفته: "تقلید فرهنگى خطر خیلى بزرگى است، اما این حرف اشتباه نشود با این‌که بنده با مُد و تنوع و تحول در روشهاى زندگى مخالفم؛ نخیر، مُدگرایى و نوگرایى اگر افراطى نباشد، اگر روى چشم و همچشمىِ رقابتهاى کودکانه نباشد، عیبى ندارد."
وی در بهمن ماه سال ۱۳۹۰ هم عنوان کرد: "ما طراح داریم، خیاط داریم، هنرمند داریم؛ بنشینند بر اساس همین سنتهاى گذشته، براى زنمان، براى مردمان، یک لباس درست کنند و آن را الگو قرار دهند؛ این کارها را مى‌شود کرد؛ منتها اگر شما امروز این کار را شروع کنید، بیست سال دیگر نتیجه خواهد داد."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر