۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۸, پنجشنبه

اتحاديه اروپا از حکومت اسلامي ايران درخواست بررسي مجدد پرونده ريحانه را دارد.




نشست مشترک نمايندگان اتحاديه اروپا با سازمان عفو بين الملل در مورد ريحانه

نامه آمنه کاکاوند نماينده حزب چپ سوئد به وزير امور خارجه سوئد در مورد ريحانه جباري

يک جنبه از کار کمپين نجات ريحانه، تماس با نهادهاي بين المللي است.

در کشور سوئد بدنبال تماس نمايندگاني از کميته بين المللي عليه اعدام با مقامات دولت سوئد، از جمله تماس کيميا پازوکي و هرمز رها با مسئولين حقوق بشر و نمايندگان وزارت امور خارجه سوئد، آنها در جريان کمپين نجات ريحانه قرار گرفتند. در يک ميتينگ اعتراضي در مرکز شهر استکهلم چند نماينده پارلمان از سوئد و از جمله آمنه کاکاوند سخنراني کرد. آمنه در يک نامه مفصل به وزير امور خارجه سوئد کارل بليت در مورد سرنوشت ريحانه نوشت و از او خواست اقدامي بکند. وزير امور خارجه سوئد به اين نامه پاسخ داد و قول رسيدگي و ارسال نامه در اين مورد را داد. در آغاز کار کمپين نجات ريحانه اولين اقدام ما در اين رابطه نشست مشترک نازنين افشين جم يکي از فراخوان دهندگان کمپين نجات ريحانه با احمد شهيد گزارشگر ويژه سازمان ملل بود.
. در اين نشست که پيتر مک کي وزير دادگستري کانادا نيز حضور داشت، در مورد سيستم قضايي جمهوري اسلامي ايران به تفصيل بحث شد. نازنين افشين جم در مورد اين نشست گزارشي در صفحه فيس بوک منتشر کرد که در اينجا آنرا ملاحظه ميکنيد.

نامه احمد شهيد و اظهار نظر او در مورد ريحانه بسيار مهم بود و در سطح بين المللي انعکاس بسيار گسترده اي داشت.
اقدام بعدي ما تماس با اتحاديه اروپا بود. ما به محض اينکه امضا طومار عليه حکم اعدام ريحانه به ۱۰۰۰۰۰نفر رسيد اين امضاها را براي کاترين اشتون، بان کي مون و احمد شهيد ارسال کرديم. 
ما خواهان ملاقات با کاترين اشتون شده ايم و منتظر اين نشست هستيم. در ادامه اين اقدامات تا کنون شيوا محبوبي چندين بار با مقامات اتحاديه اروپا در مورد ريحانه، کنفرانس تلفني داشته و از آنها خواسته است فورا براي نجات جان ريحانه اقدام کنند. اتحاديه اروپا در يک اقدام مهم سفير جمهوري اسلامي در بلژيک را فراخواند ، که بجاي سفير معاون سفير به مقر پارلمان اروپا رفته و به سوالات چند نماينده پارلمان مجبور به پاسخگويي شد. 
شيوا محبوبي از طرف کمپين نجات ريحانه اخيرا آخرين تغييرات و اخبار در مورد پرونده ريحانه را به گوش مقامات پارلمان اروپا رسانده است. گزارشي در اين مورد:

در ادامه اقدامات كمپين حمايت از ريحانه جبارى , شيوا محبوبى , سخنگوى كميته مبارزه براي آزادى زندانيان سياسي, روز سه شنبه ٢۹ اوريل در تماسى با بخش سياست خارجى اتحاديه اروپا, در مورد اطلاعات جديد در مورد پرونده ريحانه جباري, نامه هاى ريحانه و شكنجه هايى كه ريحانه جهت اعتراف تحمل كرده است , بر ملا شدن هر چه بيشتر تناقضات پرونده توضيح داد. وى همچنين به ادامه حمايت مردم و امضا طومار حمايتى بيش از صد و شصت هزار نفر اشاره كرد و اشاره كرد كه ريحانه اخيرا نامه هايى به بيرون از زندان فرستاده و در مورد دستگيري و اتهامات و شكنجه هايى كه شده است نوشته است, نامه هاي ريحانه در واقع دادخواست اوست كه در دادگاه به حساب نيامده است. شيوا محبوبى در نامه اظهار داشت كه اعدام ريحانه هر چند موقتا به تعويق افتاده است اما خظر اعدام او هر لحظه محتمل است چرا كه رژيم در موارد بسيارى از جمله كيس زهرا بهرامى , منتظر اينست كه اعتراضات و فشارها كاهش يابد و زندانى را اعدام كند. شيوا خواستار فشار بيشتر از سوى اتحاديه اروپا به رژيم جهت اعلام رسمى لغو حكم اعدام ريحانه جبارى شد. روز ٣٠ اوريل آقاى روبرتو اولمي از سوى سرويس بخش خارجى اتحاديه اروپا در جواب به نامه شيوا محبوبى ضمن تشكر از اطلاعات در رابطه با كيس ريحانه اظهار داشت كه اتحاديه اروپا چندى پيش اقدام اضطرارى رسمى ( ديمارچ) را كه قرار بود براى لغو اعدام ريحانه انجام دهند در تهران انجام دادند و خواستار محاكمه مجدد ريحانه شدند. وى گفت كه در جريان طومار حمايت از ريحانه بوده و شواهد نشان ميدهد كه فشار زيادي روى رژيم ميباشد. آقاى اولمى همچنين گفت كه امروز با عفو بين الملل در رابطه با حمايت از ريحانه جلسه دارند.
کمپين نجات ريحانه خواهد کوشيد با سازمان دادن جلسات ديگر با مقامات اتحاديه اروپا و نهادهاي بين المللي ، از آنها بخواهد براي نجات ريحانه هر آنچه در توان دارند بکار ببرند.

کمپين نجات ريحانه
۷ ماه مه ۲۰۱۴

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر