۱۳۹۳ آذر ۹, یکشنبه

برابری میزان مرگ ناشی از خشونت در زنان با مرگ ناشی از سرطان




دکتر محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در نشست تخصصی منع خشونت علیه زنان که به همت معاونت امور زنان و خانواده برگزار شد، با بیان اینکه کمتر از ۳۵درصد خشونت‌های خانگی در ایران به پلیس گزارش می‌شود، گفت: خشونت مرز نمی‌شناسد و تنها مخصوص جوامع عقب‌مانده نیست؛ به‌طوری‌که ۳۵درصد زنان اروپایی نیز در معرض خشونت قرار می‌گیرند. در ایران کمتر از ۳۵درصد از خشونت‌های خانگی به پلیس گزارش می‌شود و گاهی اصلا این تصور وجود ندارد که این رفتار درستی نیست و نباید آن را تحمل کرد. در تحقیقی که انجام شده بود مشخص شد که از ۱۸۰ موردی که زنان علیه خشونت‌های خانگی شکایت کرده بودند، ۱۲۸ مورد آن‌ها حاضر نشدند پیگرد قانونی صورت گیرد.
۹درصد زنان تهرانی از همسرآزاری رنج می‌برند
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطرنشان کرد: ۹درصد زنان تهرانی از همسرآزاری رنج می‌برند. با افزایش سن زوجین نیز میزان همسرآزاری افزایش می‌یابد. میزان همسرآزاری در مردانی که تحصیلاتشان بالاتر از لیسانس است کمتر می‌شود و در مردانی که کمتر از دیپلم هستند به میزان معناداری خشونت بیشتر است. زنان شاغل کمتر از زنان غیرشاغل خشونت را تجربه می‌کنند. در کشور ما بیشترین خشونت در مناطق روستایی دیده می‌شود، اما زنان برای حفظ خانواده، ترس از رسوایی یا آشنانبودن با حقوق خود این شرایط را تحمل می‌کنند.
اسفنانی گفت: در این تحقیق مشخص شد پنج‌درصد زنان وجود قهر و آشتی و خشونت را عادی تلقی کرده و قصد جدایی نداشته‌اند. ۵۲درصد زنان در زندگی خود دچار خشونت روانی و کلامی شده‌اند، ۳۷درصد در معرض خشونت فیزیکی قرار گرفته‌اند، ۲۷درصد در معرض خشونت‌های ممانعت از رشد فکری و اجتماعی بوده‌اند و ۱۰درصد نیز دچار خشونت جنسی شده‌اند. ۷۸درصد زنان گفته‌اند که هرگز قربانی خشونت جنسی نبوده‌اند که اگر این اظهارات درست باشد، آمار خوبی است. در ایران در زنان بین ۱۵ تا ۴۴ سال میزان مرگ ناشی از خشونت با میزان مرگ ناشی از سرطان برابر است. سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: پیشنهاد می‌دهم اقدامات ملی و محلی در راستای حل بحران تبعیض و خشونت و اصلاح فرهنگ توده مردم و مجریان قانون صورت گیرد. در شناخت مسایل زنان کاویدن ابعاد مساله یک ضرورت است. از سوی دیگر، حل مسایل زنان با محوریت عدم تبعیض، نیازمند یک فراسازمان است.
اولین خشونت علیه زن از سوی همسر است
یکی دیگر از سخنرانان این نشست هما داوودی؛ استادیار دانشگاه و رییس کانون وکلای دادگستری استان البرز بود. وی گفت: «اولین نوع خشونت به‌واسطه ارتکاب جرایم علیه زنان در خانواده از سوی همسر اتفاق می‌افتد. الان اگر یک مرد همسر خود را کتک بزند، محکوم به ایراد ضرب‌وجرح می‌شود. اگر فرد غریبه‌ای هم این کار را انجام می‌داد، همین مقدار مجازات داشت؛ در حالی‌که باید مجازات برای همسر تشدید شود. برخی جرایم فقط در خانواده اتفاق می‌افتد و قانونگذار باید آن‌ها را پیش‌بینی کند. مواردی مثل اعتیاد که مضر به حال خانواده است مجازات ندارد و زن فقط می‌تواند طلاق بگیرد، اما مجازات این مساله باید تشدید شود. بیکاری ناموجه مرد هم هیچ واکنش قانونی‌ای ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر