۱۳۹۲ فروردین ۱, پنجشنبه

نگاهی به پدیده فرار دختران از خانه در ایران


گزارش- سرگل میرزایی

دو دختر دستبند به دست در سالن دادگاه روی نیمکت منتظر نشسته بودند تا قاضی صدایشان کند.
یکی از دختران که 16 سال بیشتر نداشت، مانتویی کوتاه به تن وشال کوتاهی به سر داشت که موهایش از پشت شال بیرون بود وشلواری کوتاه که تا کمی از زیر زانوی او را پوشانده بود وادامه ی آن را جوراب وساق کفشش جبران می کرد.دختر دیگر با مدل لباسی ساده ترواما نقابی از رنگها چهره ی واقعی هر دوی آنها را پوشیده بود...
یکی از آن دو، فرزند طلاق ناشی از اعتیاد بودوبا مادری زندگی می کرد که ازدواج مجدد کرده ودخترک ناگزیر فرزند یک ناپدری شده بود .
دختر دیگر هم پس از آنکه مادرش را در یک تصادف از دست داده بود وپدرش زن دیگری را اختیار کرده بود، چون توانای تحمل زخم زبانهای نامادریش را نداشت به ناچار مجبور به زندگی با پدر بزرگ ومادر بزرگش شده بود، اما نوع تفکر دخترک 15 ساله کجا ومادر بزرگی 60 ساله کجا که قدمتش به دو نسل پیش باز می گشت...

یکی از آسیبهای اجتماعی که امروزه باعث نگرانی شدید بسیاری از جوامع،بویژه جوامع جهان سوم شده است پدیده ی فرار از خانه،خصوصا فراردختران است.
روزی نیست که چندین خبردر جراید ایران منتشر نشود ودر آن به فرار دختران از خانه ویا دستگیری دختران فراری کم سن وسال در تاریک خانه های شهر اشاره نشود.

تعریف فرار:

فرار تعاریف زیادی دارد، از جمله: فرار از دسته علایم اختلالات رفتاریست نه به دلیل ماهیت آن، بلکه به دلیل فراهم آوردن مسایل ومشکلاتی که برای فرد و اجتماع در بر دارد.
بعضی از کارشناسان معتقدند که فرار رهایی از قید و بندهای خانواده است که نوجوانان و جوانان آن رهایی را طلب میکنند .
ویا به تعریفی دیگر فرار مکانیسمیست که فرد برای اثبات وجودی خود تن به آن می دهد که احساس می کند در خانواده فرصت این اثبات را ندارد.
یکی از کشورهای جهان سوم که پدیده ی فرار دختران در آن روز به روز رو به افزایش است کشور ایران است.
ایران به دلیل داشتن سیستم سیاستی ،مذهبی وعدم داشتن مسئولین مجرب ومسئول در قبال ملت و تنگ کردن عرصه ی جامعه برای جوانان، دارای آمار بالا در پدیده ی فرار دختران از خانه است.
این پدیده ی که یکی از بزرگترین آسیبهای اجتماعی در ایران می باشد،می تواند عوامل مختلف ومتعددی داشته باشد.

بسیاری از کارشناسان اجتماعی بر این باورند که ازاساسی ترین عوامل موثر در فرار دختران از خانه،وجود ریشه ای مذهب وتعصب شدید در خانواده هاست که سیستم مذهبی حاکم در خانواده ها با افکارجوانان امروزی مطابقت ندارد.

وجود فقر در خانواده ها یکی دیگر از عوامل  موثر در فرار دختران ازخانه و خانواده ی خود گزارش شده است.
پدیده ی اعتیاد والدین ومسئله طلاق از دیگر عاملان تاثیر گذار بر فرار دختران به شمار می آید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر