۱۳۹۲ آذر ۱۷, یکشنبه

«من مدیون تربیت اولیهٔ خودم هستم. چرا که همان پامنبری کردن‌ها به من جرأت خوانندگی داد.»

90 سال پیش وضعیت جامعه ایران اینگونه بود : زنها بدون اجازه شوهر خود ، حق خروج از خانه را نداشتند. پوشش زنهای ایران چادر به همراه پوشیه (روبنده) بود. زنها با مردان غریبه یا اصلا حرف نمی زدند و یا اگر مجبور بودند ، از پشت یک پرده و در حالیکه انگشت در دهانشان می کردند حرف می زدند تا مبادا صدایشان واضح به گوش مرد نامحرم برسد. در چنین فضایی ، خبر رسید ، زنی به نام بانو قمر الملوک وزیری ، کنسرتی برگزار کرده ، آواز خوانده ، بدون اینکه حجاب داشته باشد... بانو قمر ، اولین زن خواننده ای بود که تابوها و سنت ها و خط قرمز های مذهبی جامعه خود را شکست. در هنگام تولد پدر نداشت. مادرش هم زمانی که قمر 18 ماهه بود از دنیا رفت. سرپرستی او را مادربزرگش که روضه خوان حرم ناصر الدین شاه بود به عهده گرفت. او در جایی گفته‌است: «من مدیون تربیت اولیهٔ خودم هستم. چرا که همان پامنبری کردن‌ها به من جرأت خوانندگی داد.» قمر اهل جمع کردن ثروت نبود. درآمدها و عواید کنسرت هایش را به یتیم خانه ها و امور خیریه اختصاص می داد. از دیگر فعالیت های او کنسرت دادن برای جمع آوری کمک به آرامگاه فردوسی و جمعیت شیر و خورشید سرخ(صلیب سرخ/هلال احمر) ایران بود. بدون شک قمر ، با شکستن سنت های دست و پاگیر ، راه را برای آیندگان هموارتر کرد. یادش گرامی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر