۱۳۹۳ مهر ۲۷, یکشنبه

تفکیک جنسیتی در محیط کار، کرامت یا محدودیت؟!





آیا طرح تفکیک جنسیتی در محیط کار را اقدامی در جهت حفظ کرامت بانوان می دانید؟
در حالی که سال‌هاست نرخ اشتغال زنان در بازار کار ایران روی رقم۱۱ تا ۱۳ درصد متوقف شده است، اخبار رسیده از مجلس بیانگر آن است که محدودیت‌های بیشتر و سخت‌تری برای اشتغال زنان وضع خواهد شد.
خبرگزاری ایلنا گزارش داده است که طرحی در مجلس مطرح شده که براساس آن «اشتغال زنان در واحد‌های صنفی را منوط به رعایت حرمت زنان و پرهیز از اختلاط با مردان خواهد کرد. در عین حال در صورت نیاز به کار شبانه زنان، کارفرما نیازمند دریافت مجوز از اداره امکان نیروی انتظامی است.»
در صورت تصویب قانون جدید چنانچه کارفرمایان آن را اجرا نکنند جریمه خواهند شد. به طوری که در اخطار اول یک هفته و در اخطار دوم به مدت دو ماه واحد صنفی تعطیل خواهد شد. در طرح پیش‌بینی شده مشاغلی چون پرستاری، پزشکی و مهمانداری مستثنی شده‌اند و در بخشی از آن ذکر شده است: «اشتغال به كار بانوان در واحدهای صنفی باید با رعایت حرمت آ‌ن‌ها و پرهیز از اختلاط با مردان و در ساعات متعارف یعنی ۸ صبح تا ۱۰ شب باشد.»
آنچه ارسال این دست طرح‌ها را به مجلس شوک‌آور و غیرقابل قبول می‌سازد روند روز افزون کاهش حضور زنان در بازار کار است. طبق آماری که چندی پیش از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد، بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ نزدیک به ۸۰۰ هزار شاغل زن خانه‌نشین شده‌اند. جمعیت زنان شاغل سه میلیون و ۹۶۱ هزار نفر بوده که طی همین ۹ سال به سه میلیون و ۱۴۵ هزار نفر سقوط کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر